Het schiereiland Sithonia

13 mei 2026 - Sithonia, Griekenland

Maandag aangekomen op Sithonia, het middelste van de drie vingervormige schiereilanden van Chalkidiki. Om heel precies te zijn staan we op camping Stavros in Agia Kiriaki. Het uitzicht vanuit de camper is zo weggeplukt uit de marketingcampagne: 

IMG_0272
Al werd dat vandaag wat minder, omdat wat hier nog op afstand is,

IMG_3130uiteindelijk ook op de camping aankwam.
Maar goed, voor het zo ver was hebben we twee dagen genoten van heerlijk weer en een dagje gefietst en een dagje met de camper op pad geweest.

Eerst het fietsen. Dat ging redelijk. Het is behoorlijk heuvelachtig. En de asfaltweg hield al vrij snel op. Het is wel mooi. Veel dennen en regelmatig mooie uitzichten over zee.

Met de camper zijn we wat verder naar het zuiden gereden, naar een grote baai met haven, Koufo/Koufos. De omzetting van de Griekse letters naar het Latijnse alfabet is niet altijd eenduidig. Daar hebben we wat rondgelopen. We kwamen deze vlinder tegen 

IMG_3115

IMG_3117let vooral op de schitterende camouflage-tekening op de buitenkant van de vleugels.
Bootjes hadden ze hier ook 

IMG_3120IMG_3126

IMG_3125(deze foto is het bewijs dat Marianne ook mee is, maar je moet wel goed zoeken).
En natuurlijk ook een kapelletje,

IMG_3127die staan zeer regelmatig langs de weg, ze dienen als plek voor gebed, dankbaarheid of herdenking (die laatste wijsheid komt van AI).

Daarna zijn we terug Noordwaarts gereden en het zeer toeristische Neo Marmaras bezocht. Daar stond een groter kapelletje, naast de kerk: 

IMG_3129
Ook de campinggasfles omgeruild. Nou ja, dat doen ze hier dus niet. Maar ze wilden ‘m wel vullen. Ook goed, wat ons betreft, maar mevrouw of meneer campinggas is er vast niet blij mee.
Tot besluit nog wat bloemen, voor de gezelligheid.IMG_3124IMG_3118

Foto’s

Jouw reactie